Othem Bygdegård

Välkommen till Othem Bygdegård!

Lokal för fest, bröllop och mycket mera.

Bygdegården ägs och drivs av Byggnadsföreningen Kamraterna upa som är en ekonomisk andelsförening bildad 1947.

Historik med bilder

Othem bygdegård är ursprungligen uppförd som en militärbarack vilken flyttades från Gammelgarn vintern 1948. Initiativtagare var flera personer i Othem Idrottsförening. De hade behov av en samlingslokal för sina möten och såg även behovet för bygdens folk att få en mötesplats. Idogt frivilligt arbete om ca 2600 timmar utfördes och redan i september 1948 invigdes bygdegården. Byggnadsföreningen Kamraternas första styrelsen bestod av Henry Pettersson, Oskar Pettersson, Bertil Jonsson, Hilding Berg och Alrik Jacobsson. Alrik var föreningens första ordförande och innehade posten i 4 år. Hittills har föreningen haft 9 ordförande varav Bertil Jonsson hade posten hela 17 år.

Bygdegården finansierades delvis med lån, försäljning av andelar, men också av syföreningen Flitiga Händer samt Othem IF vårkabaré och basarer. Kabarén startade 1946 med målet att samla pengar till den efterlängtade samlingslokalen. Första 3 åren gavs föreställningarna i Othem skola och från 1949 kunde man inta scenen i den nyuppförda bygdegården. De första åren var textförfattarna Erik Molin, Harald Ronström, Bror Johansson och Mats ( Olle) Othberg. 1957 ändrades namnet till Othem Revyn. Den blev mycket uppskattad och välbesökt. Det ekonomiska resultatet delades mellan Othem IF och Byggnadsföreningen Kamraterna. För att hedra detta gedigna arbete finns nu tavlor uppsatta i bygdegården med bilder på de medverkande under åren. Ersättning utgick enbart för faktiska utlägg såsom resor.

Byggnaden, förbättringar

1983 gjordes tillgänglighetsanpassning såsom toalett och ramp.

1988 inför 40-årsjubileet iordningställdes köket

1994 tillbygges en kafédel.

1995 byggdes köket om/ut och installerades en resturangdiskmaskin.

2018 gjordes en grundlig renovering av scenen med nya ytskikt samt draperi och ridå.