Historik

Historik – Läckeby Bygdegård Åby-Slät 1:38

Bygdegården byggdes om samlingslokal år 1933.

Från början var det en öppen veranda parallellt med huvudbyggnaden. Runt tomten var det ett högt plank. Det fanns vedbod och utedass en bit från västra gaveln. Längre in på tomten fanns en utedansbana.

Tillbyggnaden med entré och toaletter gjordes på 1960-talet.

År 1978 gjordes en stor renovering med tilläggsisolering, nya fönster, nytt tak med mera. I samband med detta bytes uppvärmningen från att varit vedeldning som efter hand kompletterats med en oljeeldad värmluftspanna, till att bli vattenburen värme med oljepanna.

Idag värms bygdegården sedan ett antal år med bergvärme som fungerar bra. För renoveringen och senare installationen av bergvärme har vi fått stöd från Boverket och kommunen.

Från början och till 1967 hette det Åby Byggnadsförening u.p.a = ekonomisk förening, men som runt 1975 ombildades till nuvarande Läckeby Bygdegårdsförening som är en ideell förening.