Om bygdegården

Kungsåra bygdegård ligger ett stenkast från Kungsåra kyrka i östra delarna av Västerås kommun. Bygdegården drivs ideellt av en förening, bestående av personer som bor i bygden och är medlemmar i föreningen.

Kungsåra bygdegård har en lång historia. Den invigdes hösten 1951. Det var tidigare soldatbaracker från Norrland som köptes in och fraktades hit. Folket i Kungsåra med Arthur Lundgren, Kungsbyn, i spetsen byggde om och inredde barackerna så att en samlingslokal kunde ta form. I en tidningsartikel från den tiden kan man läsa att det fanns ett skriande behov av samlingslokaler på landsbygden men att någon offentlig dans skulle man inte anordna. ”-Vi kommer gå in för att hålla stil på vår bygdegård!”, sa Lundgren och fick medhåll av övriga styrelsen, som var rädda för att det skulle dra hit massa folk från stan, vilket skulle dra ner bygdegårdens anseende.

Betala gärna in medlemsavgift (100 kr) till bygdegården genom Swish-nummer 123 025 26 92 eller till bankgiro 5315-5693 (Obs nya nummer). Förutom att stötta bygdegårdens drift och verksamhet så får du 20 % rabatt på hyran som medlem.

Hantering av personuppgifter (GDPR). Se bifogat dokument:
GDPR Bygdegårdsföreningen 20191119