• Nyheter
  • Föregångerskan - teater om rösträtten

Föregångerskan – teater om rösträtten

Hundraårsjubileet av den kvinnliga rösträtten är här i år!
I Föregångerskan ser vi Catherine Westling i en monolog som med humor och frenesi berättar en historia om kampen för en rättighet som vi ofta tar för givet men som vi idag mer än någonsin måste värna om.
Men hur var det i den brinnande kampen för den kvinnliga rösträtten? Vad hände efteråt? Och vad har hänt på de här hundra åren?
Med avstamp i professor Christina Florins forskning om fysikern Gulli Petrini, en stark kämpe i rösträttskampen, berättas här på ett spetsigt, roligt och eldande sätt historien om nu och då och det som händer där emellan…
Gulli Petrini, född Rossander, fysiker och lärare, ordförande i Växjös rösträttsförening 1904-1914. Satt i riksorganisationen LKPR 1914-1921 då den upplöstes. (Landsföreningen för Kvinnans Politiska Rösträtt). Flitigt anlitad föredragshållare och skribent.

Manus: Lisa Lindén Regi: Karin Enberg I rollen: Catherine Westling
Längd: 50 min. Pris: 10 800 kronor + resa och ev logi.
Kontakt: Catherine Westling. 070 315 40 51, info@teaterladan.com, www.teaterladan.com