Kulturcafé 12/4

12/4 När vikingatiden blev medeltid och kristendomen kom till Blekinge och Lister
Föreläsning med historiker Marcus Bernhardsson i Hörviks hembygdsgård Vikingatiden utgör en av Skandinaviens mer dynamiska tidsperioder. Ett tidevarv då det gamla mötte det nya och då asatron ersattes av kristendomen. Mitt i denna omvälvande era fanns provinserna Blekinge och Lister, två områden som blev byggstenar i riksbygget då norra Europas länder formades. Och spåren från vikingatiden är flera, inte minst de arkeologiska. I Norden finns det cirka 20 stycken runstenar med det gamla runalfabetet, fyra av dessa kommer från Sölvesborg.

Kaffeservering Inträde: 100kr. Som medlem i Hörvik-Krokås Hembygdsförening betalar du 50 kr Arr: Hörvik-Krokås Hembygdsförening, Studieförbundet Vuxenskolan och Blekinge bygdegårdsdistrikt