OM BYSTUGAN

Från byskola till bystuga

Hornberga Bystugeförening har sin verksamhet i byns gamla folkskola som byggdes 1897. Bystugan drevs som byskola fram till 1941 då den istället användes av svenska försvaret i några år för att sedan nyttjas av scouterna.

1969 köpte bystugeföreningen den gamla skolan i Hornberga av Orsa besparingsskog med syfte att iordningställas som bystuga för medlemmarna.
Skolhuset har renoverats i olika omgångar då den var förfallen och i dåligt skick med enbart ideella krafter, och resultatet är det vi ser idag. Ekonomiskt stöd under renoveringens gång har erhållits av Länsstyrelsen, Orsa Besparingsskog/jordägarna, Hansjö samfällighet, privatpersoner samt bidrag från EU.

Genom åren har vi kunnat samlas i bystugan vid olika festligheter, och har på så sätt  gagnat sammanhållningen i byn. Idag har föreningen 86 medlemmar, både fast- och fritidsboende.

I juni 2019 byggdes det en boulebana, och under ett antal måndagar blev det en stående punkt i bystugan – boulespel och fika. Alla kunde vara med och spela – ung som gammal. Boulespelet varvades med tillverkning av fladdermusholkar, fågelholkar och bi-/insektshotell.

I Bystugeföreningens regi arbetar vi aktivt med olika projekt som ska leda till att göra Hornberga till en attraktiv och trivsam by där man kan leva och bo.

Vi har bildat olika arbetsgrupper för de olika projekten såsom:

• Fibergruppen – (Hornberga – Bjus Fiber Ekonomisk Förening) som i samarbete med Bjus har arbetat med utbyggnad av fiber i båda byarna. Arbetet blev klar 2017 och fiberföreningen såldes till Orsa Kommun 2018. (Gruppen är nu upplöst.)
  • Trafikgruppen – som arbetar för att skapa en trygg trafikmiljö genom byn. Ett första steg har nåtts då vi fått sänkt hastighet på Övre Hornbergavägen. Nästa steg är att få bymiljöväg i hela Hornberga.
  • Markgruppen – som arbetar med att bevara det öppna landskapet och värna om de vackra och kulturskyddade odlingsrösena i byn och även ormgransbeståndet.

Hornberga Bystuga har även övernattningsmöjligheter, se fliken Boka bystugan eller gå in på http://Airbnb.se.

Du bor mitt i naturen och kan njuta av utsikten medan du plockar bär och svamp. Älgar, rådjur och rävar rör sig i byn, och det finns goda chanser att få se dem. Det finns vandrings- och cykelleder som passerar byn. Det är nära till Orsa centrum och till badet vid fantastiska Dalarnas Riviera (Orsasjön).
Orsa Grönklitt med sin Rovdjurspark finns i närheten. Det finns även goda möjligheter till fiske. Hornberga är porten till Orsa Finnmark. Orsa-Yran med mycket musik är värt ett besök – onsdagar under sommaren.