Husets historia

Medborgarhusets historia

Björkö-Arholma Medborgarhusförening bildades 1957 med syfte att…

”….inköpa Godtemplarlokalen Sken­ninge 1:6 Björkö, samt äga och förvalta detta hus, och mot betal­ning tillhandahålla denna sam­lings­lokal till allehanda tillställningar, varom styrelsen besluta.

Sedan inköpet gjordes har lokalen hittills används för olika evenemang ungefär 2650 gånger (jan 2019).

I stadgarna för Björkö-Arholma Medborgarhusförening framgår att man vinner med­lemskap i föreningen genom att köpa en andel (25 kr). Föreningen bildades 1957 och hade som första mål att få ihop ett kapital om 5 000 kr för att köpa in fastigheten från god­temp­larorden ”Logen Arholma Båk”. Målet var alltså att 200 andelar skulle säljas. Många har köpt flera andelar och genom åren har totalt hittills 1 354 andelar sålts. Det finns enligt föreningens note­ringar 388 registrerade andels­innehavare men inte en med­lems­matrikel i traditionell mening.

Någon årsavgift tas inte ut och det medger inte heller nuvarande stadgar. Enligt stad­garna är det möjligt att säga upp sin andel och få tillbaka sina 25 kr men så har ingen gjort. Flera andelsinnehavare har flyttat, avlidit eller på annat sätt utgått och därför är det svårt att ange en exakt siffra som antal medlemmar. Viktigt att framhålla att lokalen är välkänd i hela bygden och används både av permanentboende och som­mar­gäster på södra Väddö, Björkö och Arholma med angränsande öar.