Studiecirkeln Motivera ideella

Motivera Ideella och öka engagemanget i er förening! Hur skapar vi rätt förutsättningar för att få fler engagerade och hur bidrar vi till att redan engagerade i föreningen fortsätter att vara aktiva?

Studiecirkeln Motivera Ideella

Bygdegårdarnas Riksförbund har tillsammans med SV tagit fram en studiecirkel för att stärka arbetet med hur vi får fler engagerade och tar hand om engagemang på ett bra sätt inom föreningen.

Studiecirkeln bygger på boken Motivera Ideella av Aron Schoug och fokuserar på ideellas behov och drivkrafter.

Cirkeln är uppdelar i fyra träffar som kan genomföras digitalt och fysiskt, där den första träffen går igenom hur ett digitalt möte kan genomföras. Tre efterföljande träffar tar upp olika delar av boken Motivera Ideella såsom livspusslet, sakfrågor, gruppdynamik och beslutsprocesser.

Upplägg:

1. Att mötas på distans
  2. Redskap för att öka det ideella engagemanget
  3. Eldsjälar och atmosfär
  4.  Beslut och dialog

Träffarna kan genomföras digitalt eller fysiskt, under årets styrelsemöten, som öppen studiecirkel tillsammans med era medlemmar eller andra bygdegårdsföreningar. Kontakta ert lokala SV kontor för att sätta igång!