Ale byahus

I Ale finns ett byahus, den gamla skolan, med stora samlingar av fotografier och föremål både från byns rika föreningsliv genom tiderna och äldre föremål från hem och jordbruk i bygden. Föremål har även utlånats vid inspelning av kända filmer till exempel filmen Såsom i himlen med uppföljare.

På övre våningen finns två lärarbostäder som inretts med tidsenliga och delvis originalmöbler från början av förra seklet samt ett klassrum i gammal stil. Byahuset hålls öppet vissa lördagar under sommaren och i samband med speciella aktiviteter i byn. Samlingarna visas vid studiebesök av skolklasser såväl som enskilda och föreningar t.ex. pensionärsföreningar.

Kulturprogram för skolklasser har visat barn hur man gjorde förr. Barnen har fått använda gamla föremål och testa olika aktiviteter.

Varje sommar hålls en välbesökt sångstund i den del av Byahuset som visar miljön i ett gammalt bönhus.